Kam míří kinotechnika?

bluNa prestižním americkém festivalu Sundance, který se konal v Park City a dalších dvou městech státu Utahu, se letos poprvé promítaly filmy jen z digitálních kopií. U kinoserverů zatím morální zastarání dlouho nehrozí, ale další vývoj čeká DCI projektory.

Na řadě jsou jejich zdroje světla, xenonové výbojky s krátkým obloukem, které pamatují ještě zlaté časy „pětatřicítek“. Málokterý z moderních komponentů proto provozovatelé kin sledují s takovým zájmem jako laserové projektory. Tady je opět agilní trojice značek Barco, Christie a NEC, ale zatímco první dvě nejdříve vsadily na modely pro LPF (Large Premium Format) s šesti lasery, určené pro nekompromisní 3D projekce v obrovských sálech vybraných multiplexů, projektor NEC BPP (= Blue Pump Phosphor) nemíří tak daleko: je jednodušší, ale také dostupnější, určený pro kinosály s relativně menšími plátny. Dostupnější ovšem stále ještě neznamená pro řadu kin zaplatitelný. Stejně jako v minulosti je jen otázkou času, kdy tři výše zmíněné společnost, jež na kinařském trhu hrají prim, křížem doplní své katalogy. Levnější projektory nabídne také Barco a Christie a u modrého laseru nejspíš nezůstane ani NEC. Ohlasy z kin, kam v letošním roce zamíří první sériové kusy laserových projektorů, pro nedalekou budoucnost určí trend. Budou laserové zdroje sofistikovanější i dražší anebo tomu bude právě naopak?

 

Vaše názory