Pět? Sedm? Kanálů stále přibývá...

Pětikanálový formát ozvučení Dolby Digital 5.1 platí u digitálních kin za standard, ale překvapivě svižně se začala v loňském roce v kinosálech zabydlovat novinka Dolby Surround 7.1, také proto, že ji přijala filmová studia nejen v Hollywoodu: zvláště v případě 3D představení ve velkých zámořských sálech totiž přispívá u diváků v sále ke zpřesnění lokalizace.

Ještě dál jde nový systém, který nedávno představila belgická společnost Barco, která spojila svůj top projektor DP4K-32B s ambiciózním zvukovým formátem Auro-3D, jehož kodek už počítá s ozvučením v sále v konfiguraci 11.1. Tato kombinace má budoucnost hlavně v sálech, kde má základna plátna rozměr hodně přes 20 metrů. I když kdo ví… před časem se objevovaly zprávy, že v Japonsku pracují na systému pro domácí (!) kina, jenž by pracoval s 22 fyzickými kanály a 2 subwoofery. Podle některých hlasů jsou podobné zprávy na hranici novinářských kachen, protože zvláště do malých japonských interiérů by se dohromady 24 reproduktorových soustav poskládalo jen velice obtížně. Zato Auro-3D je alespoň v kinařsky nejsilnějších zemích realita, která už začíná klepat na dveře.

 

Vaše názory